Sunday, 7 December 2014

Bila adanya restoran paling mahal didunia

Di PARIS (Perancis) dimana terdapat sebuah restoran yang bernama Alain Ducasse at Plaza Athénée yang bertapak di Hotel Plaza Athenee, Perancis mungkin merupakan restoran paling mahal di dunia.

Pada tahun 2000 restoran ini telah dibuka dan memiliki memiliki sentuhan lima bintang ini akan memberi pelbagai kejutan kepada pelanggan yang mengunjungi restoran ini.



Wau terbaik..keistimewaanya jugak kerana mempunyai susun atur dan ukiran perabotnya yang dicipta khas untuk memberi kelainan kepada pengunjung restoran. Selain itu, Alain Ducasse at Plaza Athénée turut menawarkan menyajikan masakan Perancis kontemporari yang terbaik kepada pelanggannya.

Pelanggan yang datang ke restoran tersebut boleh memesan makanan dengan harga minima RM1,063.07 bagi hidangan ala carte. Oittt.. mahalnye boleh buat belanja makan sebulan he2...

Sedikit informasi mengenai Hotel Plaza Athenee, hotel ini merupakan hotel bertaraf lima bintang yang dibuka sejak tahun 1911 dan pernah diubahsuai pada tahun 2013 dan kos membaik pulih hotel penuh sejarah ini dikatakan memakan kos sehingga 2 bilion Euro.

Sumber : Sinar Harian

Friday, 17 October 2014

Bekas pesakit kanser tulang menjadi model

SEORANG bekas pesakit kanser tulang dari Hastings di Timur Essex, England berjaya mendapatkan kontrak sebagai model.

Elesha Turner, 20, dikesan menghidap kanser pada 2013 dan doktor memberi amaran bahawa kakinya mungkin terpaksa dipotong.



Bagaimanapun, kecekalan Turner berjaya menyelamatkan kakinya dan kini beberapa tulang di bahagian paha termasuk lutut terpaksa dibuang dan digantikan dengan titanium.

Elesha berkata, ketika dia mula-mula didiagnosis menghidap kanser, hidupnya umpama sudah berakhir. Namun, selepas melakukan pembedahan hidupnya kembali ceria apabila disahkan bebas dan pulih daripada penyakit itu. "Bukan mudah bagi saya berhadapan dengan situasi ini. Selepas pembedahan, saya terpaksa menunggu selama dua minggu sebelum doktor mengesahkan saya bebas daripada kanser," katanya kepada Daily Mail .

Menurut Elesha, impiannya memang mahu menjadi seorang model namun tidak memiliki ketinggian yang mencukupi.

Tuah gadis cantik ini akhirnya menjelma apabila dia terbaca satu artikel mengenai sebuah syarikat yang mencari model daripada kalangan orang kurang upaya.

"Selepas membaca artikel itu, saya terus menghubungi syarikat itu dan lulus uji bakat. "Kini, saya bakal menjadi penghias dan model kepada kempen syarikat tersebut," katanya.

Kata Elesha lagi, dia mahu menjadi contoh dan inspirasi kepada bekas pesakit kanser untuk menjalani kehidupan seperti insan normal yang lain.

Sumber : Sinar Harian

Trek atas bumbung

SEBUAH sekolah rendah di Tintai di wilayah Zhejiang, China terpaksa membina trek olahraga di atas bumbung kerana kekurangan tanah di sekitar sekolah itu.



Guru Besar sekolah tersebut, Qiu Tianguo berkata, pembinaan trek 200 meter itu adalah untuk memenuhi keperluan 1,600 pelajar untuk subjek pendidikan jasmani lapor Daily Mail.

Bagi memastikan keselamatan pelajar, ia dibina dengan tiga lapisan pelindung di mana lapisan paling luar adalah dinding kaca setinggi 1.8 meter, dan bahagian paling dalam berdekatan trek setinggi 1.2 meter. Selain itu, terdapat juga beberapa kamera pengawasan bagi memantau aktiviti pelajar.

Menurut ketua arkitek Ruan Hao, keadaan atas tanah yang terhad tidak memberi ruang cukup kepada pelajar untuk membuat latihan di luar kelas. Justeru pihaknya memilih untuk mencuba konsep baharu iaitu taman permainan dan trek tidak semestinya berada di atas tanah.

Reka bentuk berkenaan telah mendapat pengiktirafan di seluruh dunia setelah mewakili China ke Pameran Senibina Vanice ke-14 tahun ini.

Sumber : Sinar Harian

Saturday, 11 October 2014

Wanita Surma pakai cakera pikat suami

Di LEMBAH OMO ROVER, Ethiopia wanita dari suku kaum Surma yang menetap di kawasan pedalaman di negara ini, mempunyai cara tersendiri untuk memikat hati suami iaitu dengan mengepit sebuah cakera besi di bahagian bibir bawah mereka.



Amalan tradisi yang dikenali sebagai 'cakera bibir' itu sudah diamalkan sejak 1896 dan hanya akan dilakukan oleh wanita berusia 15 tahun ke atas.

Menurut seorang wanita kaum Surma yang dikenali sebagai Ataye Eligidagne, 20, mereka menggunakan cakera besi tersebut sebagai sebahagian perhiasan diri untuk memikat hati suami.

Cakera berkenaan juga merupakan mas kahwin daripada keluarga sebelah wanita kepada keluarga pengantin lelaki.

"Bagi penduduk tempatan, tradisi ini merupakan maruah mereka, lebih besar cakera yang dipakai, mereka merasa lebih menarik," kata seorang krew stesen penyiaran dari Australia, Abrahem Joffe yang membuat liputan tentang tradisi pelik kaum terbabit. Kata Joffe, cakera besi yang digunakan oleh kaum Surma secara puratanya memiliki ukuran lilit 59.5 sentimeter dan ukuran lebar 19.5 sentimeter.

Bagaimanapun, kerajaan Ethiopia telah bertindak mengharamkan amalan turun-temurun itu baru-baru ini atas alasan keselamatan.

Sumber : Utusan Malaysia

Thursday, 9 October 2014

Cengkerik hidup dalam telinga

Bayangkan jika ada sesuatu benda berada di dalam telinga anda...di India (Villupuram) seorang pesakit yang mengadu mengalami gatal luar biasa terkejut apabila mendapati seekor cengkerik hidup di dalam telinganya.

Doktor di Pusat Kajian Villupram, Tamil Nadu mengeluarkan serangga berukuran dua inci dari telinga lelaki yang dirahsiakan namanya menggunakan penyepit.



Sebaik doktor memasukkan penyepit di dalam telinga, cengkerik itu cuba merangkak lebih dalam, tetapi doktor berjaya menariknya keluar dan pesakit berkenaan dilapor selamat.

Menurut doktor, serangga berkenaan tidak boleh menyengat bahagian dalaman telinga tetapi ia boleh mengakibatkan masalah pendengaran dan keseimbangan badan. - Agensi

Sumber : Harian Metro

Hampir mati tercekik

Kinshaha: Seorang remaja yang berdepan dengan kemungkinan mati tercekik kerana ketumbuhan sebesar biji bola sepak pada rahangnya berjaya di selamatkan selepas menjalani pembedahan.

Grace, 17, dari Republik Demokratik Congo mungkin mati jika ketumbuhan pada tulang rahangnya terus membesar. Ketumbuhan itu membesar dari tengah tulang rahangnya, hasil pembentukan sel yang biasanya membentuk enamel gigi.



Bagaimanapun, Grace boleh bercakap dan makan tetapi tepaksa berhenti sekolah kerana malu. Sebuah hospital kebajikan, Mercy Ships menawarkan bantuan menjalankan pembedahan selama empat jam untuk membuang ketumbuhan itu, rahang bawah dan giginya selepas hospital tempatan gagal membantu.

Grace menderita akibat ketumbuhan itu sejak 10 tahun lalu. “Ia mula bengkak sedikit saja tetapi lama-kelamaan ia membesar. “Kami ke hospital tetapi doktor tidak tahu apa yang hendak dilakukan,” kata Grace. Ibunya, Christine berkata, pihak hospital tempatan hanya bercakap tetapi tidak melakukan apa-apa.

Penderitaan yang dialami Grace itu disiarkan di Internet dan seorang pembaca mengesyorkan dia meminta bantuan Mercy Ships yang mengendalikan hospital kapal terbesar di dunia - Africa Mercy - yang menyediakan perkhidmatan kecemasan secara percuma kepada pesakit yang amat memerlukan.

Kehidupan Grace berubah sama sekali selepas pembedahan itu. Dengan keyakinan baru yang diperolehnya, Grace berharap untuk mengikuti kursus perubatan dan menjadi jururawat supaya dapat membantu mereka yang menghadapi masalah sepertinya pada masa depan.

“Saya ingin bekerja secara sukarela dengan Mercy Ship, untuk membantu orang ramai,” katanya.- AFP

Sumber : Harian Metro

Tapak kaki wanita hadap ke belakang

Chongqing: Seorang wanita yang dilahirkan dengan tangan dan kaki yang luar biasa mengejutkan doktor mengenai perkembangannya.

Walaupun dilahirkan dengan tangan dan kaki menghadap ke belakang, Wang Fang, berjaya menjalani kehidupan normal. Doktor mulanya bimbang Wang tidak akan dapat berjalan dengan baik kerana keadaan kakinya itu.

Bagaimanapun, pelayan restoran yang kini berusia 30-an berkata, dia tidak melihat dirinya cacat.



“Saya boleh berlari lebih laju berbanding rakan saya dan mempunyai kerja tetap sebagai pelayan di restoran milik keluarga. Tiada alasan untuk menganggap saya cacat,” katanya. Dia yang mempunyai anak dengan kaki yang normal berkata: “Saya boleh berjalan seperti orang lain. Saya sama seperti orang lain, kecuali terpaksa memakai kasut terbalik.

Wang bukan satu-satunya orang yang yang berjaya mengatasi kecacatan ganjil. Sebelum ini, Claudio Vieira de Oliveira dari Brazil berjaya menjadi penceramah umum walaupun dilahirkan dengan kepalanya terbalik. - Agensi

Sumber : Harian Metro

Monday, 6 October 2014

Pinjam laju bayar liat

Ini adalah petikan yang Michi dapati dalam Harian Metro hari nie. Memang tak dinafikan zaman kini semua benda yang dibeli ada kalanya terpaksa berhutang dulu ataupun bayar secara ansuran. Boleh berhutang tetapi biarlah benda-benda yang penting sahaja dan pastikan setiap bulan duit akan ditolak untuk membayar hutang tersebut.



Tapi ramai yang bersikap sambil lewa untuk membayar hutang terutamanya kepada rakan-rakan sendiri. Bukan mengata, tetapi hakikatnya memang begitu. Michi pun pernah terkena.Yang paling sedih reason menggunakan nama anak, tak cukup nak beli susulah, lampin lah. Hakikatnya setiap bulan bila usha2 facebook, instgram dan sebagainya sempat pulak pegi melancong dan berjalan-jalan.

Kadang-kadang terasa geram di hati. Empunya badan terpaksa menagih semula wang yang dipinjam rakan.Kepada kawan-kawan yang berhutang sesama kawan fikirkan lah, tak semua kawan senang. Sesudah berhutang dengan kawan-kawan, silalah kembalikan semua wang yang dihutang jangan sampai tahap bermakian dan bergaduh baru nak kasi.

Jadi untuk itu, berfikirlah dulu sebelum berhutang. Rancang perbelanjaan harian dan asingkan sedikit untuk simpanan diwaktu kecemasan.

Nyaris maut kepala tersekat

Fuzhou: Seorang kanak-kanak pengsan dan nyaris maut selepas kepalanya tertersepit pada cermin tingkap kereta.



Kejadian berlaku ketika dia ditinggalkan seorang diri oleh ibunya yang keluar membeli-belah di sini, kelmarin.

Mujur polis cepat tiba dan menyelamatkannya di depan ibunya yang cemas.

Kanak-kanak itu yang boleh berbangga kerana sudah mempunyai lesen untuk melayakkan dirinya menyertai puluhan kanak-kanak lain yang terperangkap akibat kecuaian ibu bapa masing-masing, memberitahu wartawan di hospital, dia tidak sengaja tertekan butang kawalan tingkap ketika dia menjulur kepalanya. - Agensi

Sumber : Harian Metro

Saturday, 4 October 2014

Ditikam bekas kekasih

Di San Pedro Seorang wanita terselamat daripada maut walaupun cedera parah selepas kepalanya ditikam dengan pisau dapur. Alcileide Rodrigues dos Santos, 22, juga mampu menceritakan serangan bekas teman lelakinya itu kepada polis.

Alcileide ditemui polis di San Pedro, Sao Paolo ketika sedang duduk dalam keadaan berlumuran darah dengan pisau masih terpacak pada keningnya. Di sebalik kecederaan ngeri itu, Alcileide masih boleh berkomunikasi dengan lancar dan menceritakan kejadian itu kepada polis.

“Semuanya berlaku dengan pantas. Kami bertengkar dan tiba-tiba dia menikam kepala saya,” katanya. Sementara itu polis berkata, suspek ialah seorang remaja yang pernah menjalin hubungan dengan Alcileide.



Jurucakap polis berkata, suspek dikenali sebagai Roberto Martins dos Anjos, 19.

Pakar perubatan pula berkata, Alcileide bernasib baik kerana tikaman itu tidak menembusi otaknya dan luka yang dialami disifatkan sebagai “tidak dalam”. - Agensi

Sumber : Metro Ahad

Summary : Kepada pasangan - pasangan diluar sana kalau bergaduh banyakkanlah bersabar dan cari penyelesaian sebaik mungkin.

Selamat Hari Raya Aidiladha....(smile & peace <(-_-)> )

Assalamualikum you oalls... Hik..hik selamat hari raya..huk..huk sedey-sedey time gini kene keje jgak.

So borink but it's okey ada kawan-kawan yang sama-sama bekerja hari nie..so memandangkan hari nie hari raya and nak sedapkan hati

Tadaaaaa.... Ada sedikit preparation Michi sediakan untuk kawan-kawan kat opis..ada sedikit jamuan gitu. Michi sediakan Laksam ja.


Resepi ni Michi cuba dari Blogger Kak Azie Kitchen.. Terbaik gitu..Thank Kak Azie.

Birthday Giveaway by Shad

Greetings and Assalamualaikum to all
Jemput Join


Klik Banner untuk Join

Birthday Giveaway by Shad dianjurkan oleh Shad dan disponsor oleh 

Thursday, 25 September 2014

Guru ganas diburu

SEKUMPULAN murid dari sebuah sekolah ditemui berlumuran darah di bilik guru seni selepas dipukul oleh salah seorang guru berkenaan. Menurut DailyMail, guru yang dikenali sebagai Lei Mingxing itu dipercayai masih bersembunyi di hutan berhampiran Ankang, wilayah Shaanxi kerana diburu polis.



Guru Besar sekolah yang hanya mempunyai 22 murid itu ternyata terkejut dengan tindakan guru terbabit. "Ketika saya melalui bilik guru berkenaan saya terdengar murid-murid itu menangis. Apabila saya ke bilik guru itu, alangkah terkejutnya apabila terlibat murid-murid itu berada di atas lantai dengan berlumuran darah," katanya. Menurutnya, guru seni itu berkhidmat di sekolah itu sejak bertahun-tahun adalah seorang yang baik dan tidak pernah melakukan sebarang tindakan ganas.

Kini, polis melancarkan gerakan besar-besaran untuk memburu seorang guru berkenaan selepas mencederakan empat murid hingga patah tulang tengkorak dengan menggunakan buku teks. Sejurus kejadian itu, kesemua kanak-kanak berkenaan dikejarkan ke hospital di Ankang.

Sementara itu, Ketua Polis Deng Mingshan yakin pemburuan guru tersebut bakal berakhir selepas anggota penyiasat dapat menjejaki kenderaan guru berkenaan yang melalui sebuah kawasan hutan.

Sumber : Sinar Harian

Kaki Jadi Tiang

Seorang lelaki tempatan memenangi hak untuk membawa pulang kakinya yang dipotong dan dijadikan tiang lampu hiasan. Leo Bonten, 53, kemudian mengiklankan lampu itu di laman eBay untuk dijual dengan harga permulaan €100,000 (RM 417,177). Bagaimanapun, iklan itu digugurkan kerana ia melanggar polisi laman berkenaan yang mengharamkan penjualan anggota badan manusia.

Kaki Bonten terpaksa dipotong kerana dijangkiti kuman selepas ia patah dalam satu kemalangan pada Julai 2012. Dalam kejadian itu, rakannya cuba menolak Bonten ke dalam kolam renang namun dia tergelincir dan rakan itu jatuh ke atasnya menyebabkan kakinya mengalami keretakan serius.



Selepas menjalani beberapa pembedahan, dia dijangkiti kuman di bahagian penyambung lutut yang memakan tulangnya. Menjelang Jun 2014, kaki kanannya yang dijangkiti kuman terpaksa dipotong selepas ia tidak lagi berfungsi. Sebaik berbincang dengan doktor mengenai perkara itu, dia mendapat idea untuk menjadikan kakinya tiang lampu. Ideanya itu mengundang pertikaian besar mengenai pemilik kepada anggota yang sudah dipotong dan kebenaran dari segi undang-undang untuk membenarkan Bonten menyimpannya.

Kebiasaannya, anggota badan yang dipotong diserahkan kepada pihak hospital yang menjalankan pembedahan itu dan mereka bertanggungjawab melupuskannya. Ia melanggar undang-undang jika kakitangan hospital tidak melupuskan anggota yang dipotong. Bonten tidak dapat menerima syarat itu dan ketika ditemubual dia berkata: “Kaki saya adalah harta saya. Seorang lelaki tempatan memenangi hak untuk membawa pulang kakinya yang dipotong dan dijadikan tiang lampu hiasan. Leo Bonten, 53, kemudian mengiklankan lampu itu di laman eBay untuk dijual dengan harga permulaan €100,000 (RM 417,177).

Bagaimanapun, iklan itu digugurkan kerana ia melanggar polisi laman berkenaan yang mengharamkan penjualan anggota badan manusia. Kaki Bonten terpaksa dipotong kerana dijangkiti kuman selepas ia patah dalam satu kemalangan pada Julai 2012. Dalam kejadian itu, rakannya cuba menolak Bonten ke dalam kolam renang namun dia tergelincir dan rakan itu jatuh ke atasnya menyebabkan kakinya mengalami keretakan serius. Selepas menjalani beberapa pembedahan, dia dijangkiti kuman di bahagian penyambung lutut yang memakan tulangnya.

Menjelang Jun 2014, kaki kanannya yang dijangkiti kuman terpaksa dipotong selepas ia tidak lagi berfungsi. Sebaik berbincang dengan doktor mengenai perkara itu, dia mendapat idea untuk menjadikan kakinya tiang lampu. Ideanya itu mengundang pertikaian besar mengenai pemilik kepada anggota yang sudah dipotong dan kebenaran dari segi undang-undang untuk membenarkan Bonten menyimpannya.

Kebiasaannya, anggota badan yang dipotong diserahkan kepada pihak hospital yang menjalankan pembedahan itu dan mereka bertanggungjawab melupuskannya. Ia melanggar undang-undang jika kakitangan hospital tidak melupuskan anggota yang dipotong. Bonten tidak dapat menerima syarat itu dan ketika ditemubual dia berkata: “Kaki saya adalah harta saya.

Sumber : Harian Metro

Simple Giveaway & Blogwalking by YANA PINK BLOSSOM




Assalamualaikum w.b.t.


Klik BANNER untuk join

SIMPLE GIVEAWAY & BLOGWALKING by Yana Pink Blossom secara rasminya bermula pada 23 September 2014, jam 11.00 pagi dan akan berakhir pada 30 September 2014, jam 11.59 malam, 1 minggu sahaja. Tujuan utama giveaway ini adalah memudahkan Yana untuk blogwalking ke bloggerista semua yer. Kita boleh berbalas kunjungan sesama peserta. Semua bloggerista dijemput join giveaway ni.


HADIAH : 
WANG TUNAI RM10 x 5 pemenang

*Pemenang akan dipilih melalui random.org


SYARAT-SYARAT :
1. WAJIB follow blog Yana Pink Blossom
                                               2. WAJIB like Fanpage 
3. Buat entri bertajuk Simple Giveaway & Blogwalking by YANA PINK BLOSSOM
4. Copy Coding dan paste di ruang HTML entri anda
5. Tinggalkan URL entri korang di SINI
6. Siap & Good Luck (^^,)



Sunday, 21 September 2014

1st GIVEAWAY RM400 ++ BY ASYA AMIN

Assalamualaikum & selamat sejahtera..

Antara Hadian2nya adalah:-

1. RM 100 x 1

2. Dress labuh x 2 - By 7teencollection

3. Beats MP3 Player x 6

4. Gelang Mutiara x 1- By Blogger Miss Boo

5. 1 Shirt ( Short/Long sleeves) x 1

Sila lah KLIK SINI untuk join..Gud Luck

MiniGiveaway #3 by Ayie Atiqah

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Jom ramai-ramai meriahkan Minigieaway by Ayie Atiqah...boleh KLIK DISINI.

Giveaway September by Karya Mahirah

Assalamualaikum
[Sila Tekan Banner Diatas Untuk Join]


GA September by Karya Mahirah dianjurkan oleh Karya Mahirah dan di sponsor oleh:

Unta 6.8 juta

Fuh mahalnya harga unta sekarang ya...

Riyadh: Seekor unta baru-baru ini dijual dengan harga SR8 juta (RM6.8 juta) di sini, antara yang tertinggi pernah dicatatkan di negara itu.



Unta muda itu dijual oleh tuannya, Alian Rashid Al Tuhaimi kepada Saleh Brak Al Rashidi, dua pemilik ladang unta terkenal di Arab Saudi. Laporan akhbar Sabq, unta itu dari baka yang sukar didapati.

“Ia mendapat harga paling tinggi tahun ini dan antara yang paling tinggi dibayar untuk seekor unta Arab Saudi,” lapor akhbar itu.

Urusan jual beli itu dilakukan menjelang pertandingan ratu cantik unta yang akan diadakan di negara itu bulan depan. - Agensi

Sumber : Mingguan Metro

Ketagih makan daging kucing

Andernach (Jerman): Seorang lelaki Vietnam di Jerman yang mengaku membunuh, memanggang dan memakan kucing jirannya hairan mengapa dia menjadi sasaran kemarahan pencinta haiwan.

“Apa salahnya makan kucing,” kata Tran Qui selepas dia ditahan kerana memanggang seekor kucing bernama Mungo milik seorang pesara tempatan.



Kini, pemilik kucing di Andernach di Rihneland terpaksa mengurung haiwan peliharaan masing-masing selepas Qui disyaki membunuh dan memakan 30 kucing yang hilang sejak beberapa bulan lalu. Seorang jurucakap polis berkata: “Dia memasak haiwan itu di luar rumah. Mungkin sudah menjadi budaya Asia memakan daging kucing. Tetapi di Jerman, ia tidak boleh diterima.”

Seorang penduduk, Christina Sarwatka berkata, 30 kucing hilang baru-baru ini. “Saya tidak akan biarkan kucing saya keluar lagi. Saya bimbang dia akan dimakan oleh lelaki itu,” katanya.

Qui, bapa lima anak, tinggal di bandar itu sejak dua tahun lalu dan berkata, dia merindui ‘masakan Vietnam.’ “Kerana itu saya masak daging kucing dan memakannya,” katanya.- Agensi

Sumber : Mingguan Metro

Saturday, 20 September 2014

Penyelam Mesir pecah rekod dunia

KAHERAH - MESIR. Rekod Dunia Guinness semalam mengumumkan penyelam Mesir sebagai penyelam air laut paling dalam di dunia selepas berjaya menyelam pada kedalaman 332.35 meter.



Ahmed Gabr mula menyelam sekitar pukul 10.30 pagi (waktu tempatan) semalam, dan menamatkan selaman pada pukul 12.20 pagi hari ini selepas hampir 14 jam berada di dalam air lapor Ahram Online.

Pengiktirafan disampaikan wakil Guinness di Timur Tengah Talal Omar, di atas kapal MV Aeolos. Sebelum ini, rekod dipegang Nuno Gomes dari Afrika Selatan yang menyelam pada kedalaman 318.25 meter pada tahun 2005.

Sumber : Sinar Harian

Friday, 12 September 2014

Segmen : Bloglist September by MOMMYLIZZ

Assalamualaikum....Salam Ukhwah...

Sesiapa yang singgah di blog Michi bolehlah sama-sama kita join Segmen daripada MOMMULIZZ. Sila KLIK SINI untuk join sama-sama.

1. Buat 1 entry bertajuk SEGMEN : BLOGLIST SEPTEMBER by MOMMYLIZZ

2. Follow blog mommy : MommyLizz.com

3. Like Page : MommyLizz Health and Beauty Care

4. Tinggalkan link anda dalam ruangan komen & bagitau mommy anda dalam kategori apa GIRL , BOY , atau BLOGSHOPPE

TARIKH TUTUP : 15 SEPT 2014

SELAMAT MENCUBA....

Segmen : 2nd Giveaway & Blogwalking By Cikna136

Assalamualikum & Selamat Sejahtera...

Apa khabar semua..minta maaf saya baru belajar berjinak-jinak dengan blog.Kalau ada salah dan silap tolong lah komen2 ya..ini adalah kali ke-3 saya masuk pertandingan Giveaway.Apa-apa pun saya nak cuba jugak ..hee..salam perkenalan Cikna136..

Kepada yang lain meh la join sekali.



1) Syarat

- follow blog & insta - buat n3 & back link - klik iklan (cover duit pos) - komen & tag 3 kawan

2) Hadiah

- baucer kfc x 1pemenang - bookmark x 2pemenang - sticker x 3pemenang - bloglist x 10pemenang

3) Hadiah istimewa (blogwalking@komen)

- sticker+naturgo mask x 1pemenang

Kepada Kawan sesiapa nak join silalah: KLIK DISINI

Cungkil mata anak dengan sudu

Mexico City: Sebuah keluarga dipenjara semalam kerana mencungkil mata seorang kanak-kanak berusia lima tahun dengan sudu ketika melakukan pemujaan setan.



Dalam kejadian itu, Fernando Caleb Alvarado Rios diarah menutup mata oleh ibunya di depan datuk, neneknya serta ibu dan bapa saudaranya sambil mereka menari mengelilinginya dan memuja syaitan.

Tetapi apabila Rios terlalu takut untuk melakukan apa yang disuruhnya, ibunya, Maria del Carmen Garcia mengambil sudu dan mencungkil mata kanak-kanak itu bersama-sama anggota keluarganya yang lain.

Mereka ditangkap apabila jiran yang mendengar bacaan mantera yang kuat dari rumah keluarga itu dan melihat kanak-kanak itu menjerit kesakitan. Semalam, dua tahun selepas kejadian pada Mei 2012 itu, sebuah mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 30 tahun ke atas setiap tertuduh. Seorang saksi berkata: “Kami mendengar jeritan dan mengetuk pintu rumah itu.

Sumber : Harian Metro

Thursday, 11 September 2014

Bank Negara lelong wang kertas

Berita terbaik kepada pengemar-pengemar wang kertas. Bank Negara Malaysia akan mengadakan jualan lelong wang kertas ringgit Malaysia siri istimewa pada 27 September 2014 (Sabtu) ini bertempat di Auditorium Sasana Kijang.



Tujuan jualan utama lelong ini adalah untuk memeberikan peluang sama rata kepada orang ramai untuk memperolehi wang kertas bernombor siri istimewa yang menjadi rebutan dan juga untuk mengalakkan minat dan pemahaman yang lebih baik tentang numistik di kalangan orang ramai.

Jom apa lagi marilah kita beramai-ramai melihat dengan lebih dekat lagi mengenai wang kertas ringgit Malaysia. Untuk maklumat lanjut bolehlah melayari laman web www.mnp.com.my

Sumber : Sinar Harian

Bayi 1 mata meninggal dunia

Beni Suef: Seorang bayi yang dilahirkan dengan satu mata dan hidung di dahi di sebuah hospital di Mesir namun meninggal dunia 15 minit selepas dilahirkan.



Menurut laporan akhbar tempatan semalam, bayi berkenaan dilahirkan secara pembedahan di sebuah hospital di bandar Beni Suef dan doktor menyifatkan ia sebagai kes yang amat jarang berlaku.

Di samping itu, akhbar tempatan semalam, melaporkan bayi berkenaan mempunyai satu mata di tengah-tengah mukanya dan hidung yang terkeluar seperti paku di atas mata berkenaan. - Agensi

Summary : Subahanallah...

Sumber : Harian Metro

Bapa bunuh 5 anak, buang mayat dalam beg sampah

Raleigh (Amerika Syarikat): Seorang bapa mengaku membunuh lima anaknya dan membuang mayat mereka dalam beg sampah di tepi jalan. Menurut jurucakap polis, Timothy Ray Jones, 32, mengaku melakukan pembunuhan terbabit dan membawa mereka ke tempat kejadian.

Kanak-kanak berkenaan yang berumur antara dua dan lapan tahun dilapor hilang oleh ibu mereka di rumah mereka di Carolina Selatan Isnin lalu. Mayat mereka ditemui disumbat ke dalam beg sampah kira-kira 80 kilometer di Alabama keesokannya.

Jones bagaimanapun tidak mendedahkan motif pembunuhan itu walaupun mengaku melakukannya kepada polis di Mississippi.

“Saya mempunyai dua anak dan saya tidak boleh bayangkan apa yang difikirkan oleh lelaki itu sewaktu melakuan perbuatan ini. Sungguh kejam,” kata jurucakap syerif Smith County, Charlie Crumpton. Jones berkongsi hak penjagaan anak bersama bekas isterinya.

Kini, bapa lima anak berkenaan dipenjara di Raleigh, Mississippi selepas ditahan Sabtu lalu atas kesalahan memandu ketika mabuk. Anggota polis yang memeriksa keretanya menemui bahan kimia yang digunakan untuk membuat dadah methamphetamine. Selain itu, cecair peluntur, asid hidroklorik, darah dan kemungkinan apa yang dipercayai cecair badan. - Agensi

Summary : Anak adalah permata, jagalah ia sebaiknya...

Sumber : Harian Metro

Lidah paling panjang

(Monterey): Nick Stoeberl, 22, artis dan pelawak dari bandar di California ini tidak pernah bosan berusaha untuk mendapatkan pengiktirafan sebagai pemilik lidah terpanjang di dunia sejak dua tahun lalu.

Awal tahun ini, Guinness World Records akhirnya mengukur lidahnya dan mengisytiharkan lidah Stoeberl sepanjang 3.97 inci (10.08 sentimeter) dari pangkal hingga ke hujungnya. Ia bermakna dia mengatasi rekod dicatatkan Stephen Taylor, 52, warga Britain yang lidahnya 3.86 inci (9.8sm).



Stoeberl memilih masa yang tepat memasuki Buku Guinness World Records Edisi 2015 - koleksi ke-60, mula dijual semalam. - Agensi

Summary : Akhirnya tercapai jugak cita-cita pemuda ini ya...

Sumber : Harian Metro

Lot parkir RM3.16 juta

New York: Pemaju sebuah kondominium di kejiranan SoHo di sini menawarkan lot parkir yang lebih mahal berbanding sebuah rumah sederhana mewah di Dallas atau Seattle - AS$1 juta (RM3.16 juta).



Akhbar New York Times melaporkan, 10 parkir bawah tanah di 42 Jalan Crosby itu jauh lebih mahal daripada apartmen di atasnya. Lot parkir berkenaan akan dijual dengan harga antara kira-kira AS$5,000 (RM16,000) dan AS$6,666 (RM21,300) setiap kaki persegi.

Apartmen tiga bilik diatasnya berharga sekitar AS$8 juta (RM25.6 juta) hingga AS$10 juta (RM32 juta) atau kira-kira AS$3,100 (RM9,900) setiap kaki persegi. Ketua Pegawai Esekutif syarikat pemaju itu, Shaun Osher berkata, kawasan parkir di SoHo amat terhad dan pihaknya bersedia untuk menjadi pendahulu dalam menetapkan harga mahal bagi tempat letak kereta. - Agensi

Summary : Hu..hu...dimalaysia kalau wang sebanyak boleh membantu ramai orang..

Sumber : Harian Metro

Lena selepas mencuri

Sarasota (Florida): Seorang pencuri ditangkap selepas polis menemuinya tertidur di atas katil di rumah mangsa. Polis sempat merakam gambar dia terlena sebelum mengejutkannya.



Dion Davis, 29, ditemui tertidur di atas katil di sebuah rumah di Sarasota County oleh seorang pembantu rumah yang kemudian menelefon polis. Di sebelahnya ialah beg plastik berisi barang kemas milik tuan rumah yang diambilnya sebelum dia tertidur. Apabila polis tiba, mereka merakam gambar Davis dengan menggunakan telefon bimbit masing-masing.

Davis kelihatan benar-benar lena sehinggakan tindakan polis itu gagal menyedarkannya. Davis yang menyifatkan dirinya sebagai ‘Juruteknik Kelengkapan Keselamatan’ dalam Facebooknya ditahan dan dituduh merompak.

Pembantu rumah itu memberitahu polis, dia tiba untuk membersihkan rumah berkenaan dan mendapati tingkap dapur terbuka serta Davis lena di atas katil. Polis berkata, pencuri berkenaan sebelum itu menyelongkar laci dan almari di seluruh rumah berkenaan untuk mencari barang berharga.- Agensi

Sumber : Harian Metro

Wednesday, 10 September 2014

Marahkan suami buang anak

GARA -gara tindakan tidak berhati perut meninggalkan anak kembarnya di koridor sebuah blok pangsapuri di timur laut Romania, seorang wanita berdepan tuduhan melakukan kekejaman terhadap kanak-kanak dan hilang hak penjagaan anak-anaknya.



Mihaela Boghian, 32, didakwa meninggalkan Antonia dan Iasmina, 8 bulan, di bandar Piatra Neamt kerana mendapat kerja sebagai pemetik buah di sebuah ladang di Britain. Bapa kanak-kanak itu, Marius Boghian, 35, yang bekerja di Jerman berkata, dia bergegas ke Romania selepas menonton berita di televisyen yang memaparkan wajah anak kembarnya itu.

“Saya selalu menonton berita di Romania menerusi internet, dan ketika wajah anak saya dipaparkan, saya terkejut. Saya cuba hubungi isteri tetapi tidak dapat. Kemudian saya menghubungi polis dan mereka mengesahkan itu memang bayi saya,” katanya. Difahamkan menurut laporan Daily Mail, suspek bertindak meninggalkan bayinya kerana tidak berpuas hati dengan jumlah wang dikirim Marius untuk penjagaan anak-anak dan berasa terbeban.

Pengarah Penjagaan Kanak-kanak Tempatan, Cristina Pavaluta berkata, suspek dikatakan telah menyedari kesilapannya, dan inginkan kembali anak kembarnya itu. Namun, kanak-kanak itu akan kekal di bawah jagaan bapanya dengan dipantau pekerja sosial sehingga siasatan selesai.

Sumber : Sinar Harian

Cacat bukan penghalang

JIKA melihat kepada keadaan fizikalnya dengan leher terlipat ke belakang, pasti tiada siapa menyangka insan istimewa ini sebenarnya adalah seorang akauntan dan penceramah awam.

Nyata, kecacatan Claudio Vieira de Oliveira, 37, dari Monte Santo, Brazil yang menderita penyakit arthrogryposis iaitu keadaan menyebabkan sendi melengkung di beberapa kawasan badan ketika dilahirkan bukanlah penghalang untuk dia mengecap kejayaan sama seperti manusia normal lain. Selepas dilahirkan, pasukan perubatan memberitahu ibu Claudio yang dia tidak akan mampu untuk terus hidup. Namun, Claudio membuktikan sangkaan mereka meleset dan dia masih hidup sehingga ke hari ini.



Ketika berusia lapan tahun, Claudio mula berjalan menggunakan lutut dan keluarganya terpaksa menukar lantai rumah supaya dia boleh bergerak tanpa mencederakan dirinya. “Sejak kecil, saya cuba berdikari dan tidak terlalu bergantung dengan orang lain. Saya belajar menghidupkan televisyen dan radio, mengambil telefon bimbit, melayari internet dan menggunakan komputer,”katanya.

Claudio memegang pen menggunakan mulut, mengendalikan telefon dan tetikus dengan bibir serta mempunyai kasut khas yang memudahkan pergerakannya ketika berada di luar rumah. Sikap berdikarinya menyaksikan dia berjaya di sekolah dan universiti sehingga melayakkannya bergelar akauntan dari State University of Feira de Santana.

“Saya tidak melihat diri saya berbeza dengan orang lain. Saya lebih yakin untuk tampil di khalayak ramai dan saya boleh katakan bahawa saya seorang penceramah awam antarabangsa yang profesional dan turut menerima jemputan dari seluruh dunia,”katanya kepada Mail Online.

Sumber : Sinar Harian

Ketagih makan lilin

SESETENGAH orang mempunyai tabiat menggigit kuku yang dianggap tidak sihat kerana boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Tetapi, kembar berumur 50 tahun dari Bradford, England ini mempunyai ketagihan pelik akibat masalah gangguan makanan atau Pica yang menyebabkan mereka cenderung memakan bahan tertentu.



Adele mendakwa dia gemar memakan lilin sejak berumur lapan tahun dan ia langsung tidak mendatangkan kesan buruk kepada kesihatannya. Kembarnya, Anita memberitahu dia mengalami Pica ketika hamil kira-kira 24 tahun lalu.

"Saya mula mengidam objek yang berbau seperti tiket bas lama dan akhirnya menemui bau sama pada buku terpakai. Rasanya juga lebih enak seperti memakan bar coklat," katanya. Ahli psikologi, Marcia Karp memaklumkan terdapat banyak faktor yang menyebabkan seseorang ketagih untuk mengambil 'makanan' pelik sepanjang hidup mereka.

"Sebagai contoh, Pica mungkin dialami sesetengah wanita hamil dan kadang-kadang disebabkan oleh defisit mineral," jelasnya kepada DailyMail.

Sumber : Sinar Harian

Bunuh anjing dalam mesin basuh

Hong Kong: Polis semalam melancarkan siasatan berhubung kes penderaan haiwan selepas seorang lelaki memuat naik gambar ke Internet yang menunjukkan dia membunuh seekor anjing dengan memerangkapnya di dalam mesin basuh.

Gambar itu yang dimuatnaik oleh lelaki yang menamakan dirinya Jacky Lo menunjukkan seekor anjing kecil cuba memanjat keluar dari mesin basuh itu sementara satu lagi menunjukkan haiwan berkenaan bergelut untuk mengelak dirinya daripada lemas ketika mesin itu berpusing.



‘Lo’ berkata dia memuat naik gambar itu untuk menunjukkan ‘cara paling pantas untuk memandikan anjing.’ Menjawab satu soalan oleh seorang pengguna yang bertanya sama ada dia membunuh haiwan itu, ‘Lo’ menjawab dalam ruang komen di bawah gambar itu: “Ya. Ia sudah mati.

Anda mahu melihatnya?” Hampir 20,000 pengguna Internet di Hong Kong menandatangani petisyen menerusi online menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap lelaki itu. - Agensi

Sumber : Harian Metro

Ibu sumbat dua mayat bayi dalam peti sejuk

Serville (Sepanyol): Seorang wanita akan dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan membunuh selepas dua mayat anak yang baru dilahirkannya ditemui di dalam peti beku. Kedua-duanya ditemui berbungkus dalam plastik oleh bapa mereka ketika membersihkan peti berkenaan.

Satu mayat itu dipercayai disimpan di dalam peti itu sekurang-kurangnya sejak 18 bulan lalu. Polis berkata, kedua-dua bayi itu dilahirkan hidup tetapi dibunuh. Wanita berkenaan mengaku melahirkan bayi pertama di dalam tab mandi tetapi mendakwa keguguran.

Wanita itu berkata, dia menyembunyikan kehamilannya daripada pengetahuan suami kerana bimbang lelaki berkenaan berang disebabkan mempunyai anak yang ramai. Selepas mayat itu ditemui, polis melancarkan gerakan mencari di sekeliling rumah pasangan itu, termasuk di laman dan telaga.

Wanita itu yang hanya dikenali sebagai Sara LH berkata, dia meletakkan mayat anaknya di dalam peti beku itu kerana tidak sanggup untuk berpisah dengan mereka.

Sumber : Harian Metro

Lawak bodoh dikecam

Riyadh: Seorang lelaki dipercayai warga Saudi meletakkan seorang bayi di dalam periuk yang penuh dengan sayur-sayuran sebelum menggunakan sudip untuk mengacau peiuk berkenaan. Sambil mengacau dia berkata: “Ini yang akan kami makan malam ini.”



Rakaman video itu yang disiarkan media tempatan menujukkan bayi itu yang hanya berusia empat bulan, dimasukkan ke dalam periuk itu dan kemudian ditutup sebelum di tempatkan di atas dapur. Kemudian kedengaran suara seorang wanita yang menyuruhnya berhenti berbuat demikian.

Akhbar Sabq yang melaporkan kejadian itu bagaimanapun tidak menyebut di mana rakaman itu dibuat dan tidak dapat dipastikan sama ada lelaki itu bergurau atau serius.

Bagaimanapun, pembaca mengecam tindakan lelaki itu serta menggesa pihak berkuasa menjejaki dan menghukumnya. Seorang pembaca menulis: “Hati sebahagian besar manusia kini sudah keras seperti batu. Semoga Allah tidak mengampunkan dosanya.” - Agensi

Sumber : Harian Metro

Monday, 8 September 2014

Tuah tangkap udang kara Albino

Maine (Amerika Syarikat): Dua penangkap udang membuat tangkapan luar biasa apabila menjerat sepasang udang kara albino dalam dua kejadian berasingan di Owls Head.

Akhbar Portland Press Herald melaporkan dalam kejadian pertama Bret Philbrick menangkap haiwan berkenaan pada Khamis lalu manakala seorang lagi, Joe Bates membuat tangkapan itu beberapa hari sebelumnya.



Udang kara albino amat jarang ditemui, malah kemungkinan melihatnya dijangka hanya satu dalam sejuta. Dua udang kara itu kini disimpan di Owls Head Lobster Co. Seekor akan di hantar ke Akuarium Negeri Maine dan satu lagi ke Brooks Trap Mill.

Kedua-duanya masih tidak cukup besar mengikut saiz yang diperuntukkan undang-undang dan dalam keadaan biasa sepatutnya dimasukkan semula ke laut.

Bagaimanapun, Peronda Marin memberikan pengecualian dalam kes itu. Bates turut berjaya melakukan satu lagi tangkapan satu dalam sejuta pada Isnin lalu, iaitu udang kara kuning. - AP

Sumber : Harian Metro

Saturday, 6 September 2014

Tak boleh tahan !!

Mumbai: Seorang suami terpaksa merayu kepada hakim supaya meluluskan permohonannya untuk bercerai dengan isteri gara-gara tidak terdaya memuaskan kehendak batin wanita terbabit. Lelaki itu memberitahu mahkamah di Mumbai isterinya sering ‘membulinya’ untuk mengadakan hubungan seks secara berterusan sejak mereka berkahwin pada April 2012. Menurut laporan media semalam, lelaki berkenaan mendakwa isterinya turut memaksa dia melakukan pelbagai cara untuk memuaskan dirinya, termasuk aksi luar tabii. “Apabila saya cuba menolak permintaan melampau berkenaan, dia mula mendera sehingga akhirnya saya terpaksa akur permintaan itu,” kata lelaki terbabit.

Dalam keterangannya, lelaki terbabit mendakwa sikap melampau isterinya kian menjadi-jadi sejak dia mengalah. Pada ketika tertentu, kata lelaki itu, isterinya membeli ubat tenaga batin dan memaksanya mengambil bahan berkenaan. “Dia juga memaksa saya meminum arak untuk menambah nafsu,” katanya.

Lelaki itu memberitahu mahkamah, dia mengalami tekanan kerana suasana di rumah tidak sedikit pun membantunya selepas kepenatan bekerja. Katanya, dia bekerja secara syif. Untuk menguatkan tuntutannya, lelaki terbabit mendedahkan pada 2012 dia mengalami masalah kesihatan dan terpaksa mendapatkan rawatan di hospital. Isterinya pula enggan menemani, sebaliknya pulang ke rumah kakaknya.

Dua minggu kemudian apabila si suami pulih sedikit, isterinya pulang dengan kemahuan sama dan enggan mengambil kira keadaan kesihatannya. “Kini saya uzur terus dan tidak boleh berehat,” katanya ketika ditemui. Kesabaran lelaki itu berakhir ekoran insiden pada Oktober tahun lalu. Selepas menjalani pembedahan membuang apendiks nasibnya tidak berubah dan terpaksa berdepan dengan tuntutan melampau si isteri.- Agensi

Sumber : My Metro Ahad

Gambar selfie menang Anugerah selfie dunia

Preston: Sekeping gambar selfie di hari perkahwinan membawa tuah kepada pasangan Andrew Robinson dan Sally Rose apabila mereka diiktiraf sebagai pememang Anugerah Selfie Dunia. Gambar berkenaan dirakam pasangan terbabit ketika mereka memeterai perkahwinan di sebuah gereja di Treales, Lancashire.

Kata Robinson, ia bermula dengan sekadar rakaman gambar suatu keseronokan, tetapi juruukur binaan, itu nyata amat teruja selepas menyedari ada pertandingan selfie di Internet. “Saya memutuskan untuk mengambil selfie setelah mendapat kelulusan daripada paderi dengan menggunakan ‘pengapit lelaki’ saya, iPhone,” katanya. Dia kemudian menghantar penyertaannya.



Sally - jururawat di Hospital Royal Preston - berkata, dia bukan penggemar media sosial dan tidak tahu langsung suaminya menghantar penyertaan. Pasangan itu bertemu ketika di bangku sekolah lagi dan bertunang selama dua tahun di Menara Empire State.

Gambar selfie pasangan ini dimuatkan dalam ruangan perkahwinan Lancashire Evening Post Julai lalu. Pertandingan berkenaan dianjurkan Mobiles.co.uk dan menerima hadiah telefon pintar pilihan sendiri, selain piala kristal yang terukir dengan selfie mereka. - Agensi

Sumber : My Metro Ahad

Mini GA September Cash RM300 by Emas Putih

As-Salam

[Siala nak join sila tekan banner di atas]

Mini GA September Cash RM300 ini di anjurkan oeh Emas Putih dan disponser oleh Emas Putih ,  Anagurls , Aimisyafiqah , Julia , Dyba , Tarmizi Mizi , Angah Judin , Amir Zahari , Nisa Ahmad , Halim Brothers 

Giveaway Blogwalking Bersama Mamaniza.com


Assalamualaikum

Dengan ini, dilancarkan Giveaway Blogwalking Bersama Mamaniza.com

Bermula 9 pagi 1 September dan akan tamat pada 12 malam 10 September 2014

Tujuan giveaway ini :  Untuk memperkenalkan blog-blog baru dalam dunia blogging serta dapat juga menambah rakan-rakan baru dalam list follower anda. 

Sila FOLLOW BLOG mereka :


Sila LIKE PAGE mereka :


Sila FOLLOW IG mereka :
[nor_farihan] [aimimiddleton] [shidaradzuan] [ct aman] [huda] [asha]

Senarai Hadiah :
Goodie Beg - 40 pemenang (Mama)
Top up RM 10 - 9 pememang
Top up RM 5 - 5 pemenang
Wang Tunai RM 30 - 2 pemenang
Dish Wash Concentrate Shaklee - 1 pemenang
Potrait - 2 pemenang
Novel - 1 pemenang
Shawl - 5 pemenang
Fridge Magnet + Bookmark LE - 3 pemenang
Button Bagde + Bookmark LE - 2 pemenang
Agent Dorship Sophie - 20 pemenang
Brooch - 2 pemenang
Header Blog - 1 pemenang
Keychain - 1 pemenang
Buku Motivasi - 1 pemenang
Coin Purse dan Bookmark - 3 pemenang

Nota : Diharap semua peserta dapat memenuhi syarat yang ditetapkan, dan enjoy blogwalking oke!

Friday, 5 September 2014

10 Masjid tercantik di dunia

1) Masjidil Haram, Makkah, Arab Saudi



Masjidil Haram, Makkah, Arab Saudi adalah masjid terbesar di dunia terletak di kota suci Makkah dan berada di sekitar Kaabah. Masjid ini merupakan tempat paling suci bagi umat Islam dan sebagai penunjuk arah kiblat. Ketika ini, luas Masjidil Haram ialah 39.6 hektar termasuk ruang solat luar dan dalam. Ketika musim Haji, ia mampu menampung sehingga 4 juta Jemaah.

2) Masjid Nabawi



Masjid kedua terbesar di dunia selepas Masjidil Haram dan kedua paling suci bagi umat Islam. Salah satu tempat paling penting pada masjid ini adalah Kubah Hijau di mana ia menempatkan makam Nabi Muhammad SAW.

3) Masjid Al-Aqsa, Baitulmaqdis, Palestin



Majid Al-Aqsa bermaksud masjid paling jauh, dan ia merupakan tempat suci bagi kota lama Baitulmaqdis. Bagi umat Islam, masjid ini adalah masjid ketiga paling suci selepas Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

4) Masjid Zahir, Kedah, Malaysia



Dibina pada 1912 dan dibiayai Tunku Mahmud iaitu anak Sultan Tajuddin Mukarram Shah. Di sini juga terletaknya makam pahlawan Kedah yang maut ketika mempertahankan negeri itu dari Siam pada 1981. Seni binanya diilhamkan dari Masjid Azizi di Langkat, utara Sumatera di Indonesia. Terdapat lima kubah melambangkan rukun Islam.

5) Masjid Sultan Omar Ali Saifudin, Brunei



Masjid Sultan Omar Ali Saifudin, Brunei adalah masjid diraja Kesultanan Brunei terletak di Bandar Seri Begawan. Masjid ini diklasifikasikan sebagai masjid paling hebat di rantau Asia Pasifik dan menjadi antara tarikan utama pelancong. Bagi masyarakat tempatan, masjid ini adalah mercu tanda negara mereka.

6) Masjid Taj’ul, Bhopal, India



Terletak di Bhopal, India, masjid ini adalah salah satu masjid terbesar di Asia. Pada sebelah petang, ia digunakan sebagai sekolah agama.

7) Masjid Baiturrahman, Banda Aceh, Indonesia



Dahulu, masjid ini adalah masjid Kesultanan Aceh. Apabila Belanda menyerang Banda Aceh pada 1873, masjid ini dibakar dan Belanda membina sebuah masjid baharu sebagai pengganti. Kubah pertama masjid disiapkan pada 27 Disember 1883, dan tiga lagi kubah ditambah pada 1935. Kini, ia dikembangkan kepada lima kubah pada 1959 hingga 1968.

8) Masjid Sultan, Singapura



Terletak di Muscat Street dan North Bridge Road di Kampung Glam Rochor. Sejak ia dibina, masjid ini tidak banyak berubah. Hanya penambahbaikan kecil sahaja dilakukan di ruang utama pada 1960 dan ruang tambahan dibina pada 1993. Pada 14 Mac 1975, ia diiktiraf sebagai monumen kebangsaan.

9) Masjid Faisal, Islamabad, Pakistan



Ia masjid terbesar di selatan timur dan selatan Asia serta keempat terbesar di dunia. Pada 1986 hingga 1993, ia merupakan masjid terbesar di dunia sebelum selesainya pembinaan Masjid Hassan II di Casablanca, Maghribi dan pembesaran Masjidil Haram serta Masjid Nabawi pada 1990-an.

10) Masjid Qol Shariff, Rusia



Ia adalah salah satu masjid terkenal di Rusia. Nama masjid ini diambil sempena nama Imam Qol Shariff pada abad keenam.

Summary : Subahanallah...cantik sungguh masjid...

Sumber : Sinar Harian